Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Teniszlabdával a horkolás ellen?

2018.02.13

A horkolás problémája valószínűleg egyidős az emberré válással. Igaz ami igaz, ha az ősember horkolt, akkor elég nagy eséllyel lehetett valamilyen éjszakai ragadozó prédája. 

De az is lehet, hogy egy épp megfelelően időzített apnoés felhorkantás úgy megijesztette a settenkedő kardfogú tigrist, hogy világgá szaladt. Ki tudja...

Minden esetre az évezredek során elég sok házi praktikát talált ki és alkalmazott az ember a horkolás ellen. 

Éneklés. 

Akik hisznek benne, azok szerint az énekléssel meg lehet erősíteni olyan izmokat, amelyek segítenek majd a horkolástól való megszabadulásban. Igaz, ami igaz, amikor az ember rendszeresen és teli torokból énekel, akkor az arcában lévő izmokat rendesen megdolgoztatja. Énekórákat is hirdetnek cégek kifejezetten olyanoknak, akik horkolnak. A kutatók szerint nem zárható ki, hogy a rendszeres éneklésnek hatása van a horkolásra, de az összefüggést egyelőre nem bizonyították. 

Az azonban biztos, hogy nem árt, ha naponta 2-3 percig elmondjuk szépen egymás után az összes magánhangzót, ügyelve arra, hogy minél jobban artikuláljunk. A tokát így legalább is csökkenteni lehet valamennyire, és azért az áll izmait is megmozgatjuk ezzel a gyakorlattal. 

Teniszlabda.

Azok, akik a hátukon alszanak valószínűbb, hogy horkolnak. Ennek az az oka, hogy ebben a helyzetben valószínűbb, hogy a nyelvük vagy más lágy részeik részben elzárják a levegő útját. Ha el akarjuk kerülni a horkolást, meg kell akadályoznunk, hogy az illető a hátán tudjon aludni.

Éppen erre javasolják egyesek, hogy a pizsamafelső nyaki részéhez érdemes erősíteni egy teniszlabdát. Ez ugyanis nagyon kényelmetlenné teszi azt, hogy az illető a hátán aludjon, így hasra vagy oldalra fordulva kevésbé valószínű, hogy horkolni fog. A labdát nem kell az idők végezetéig alkalmazni, az oldalon vagy hason alvást egy idő után megszokja az ember, és már a labda nélkül sem akar a hátára fordulni.

Bevallom őszintén, hogy kíváncsivá tett ez a módszer. Beszereztem egy pizsamát és egy teniszlabdát. A labdát rávarrtam a pizsama nyakára. Lefeküdtem. És ezzel egy időben a teniszlabda szépen arrébb mászott. Visszatettem a nyakam alá. Megint arrébb mászott. Mert ugye a pizsama nyaka nem illeszkedik passzentosan az én nyakamhoz, és nyúlik is ráadásul. Mármint a pizsama. 

Szigetelő szalag/ragtapasz. 

A horkolást nagyon gyakran az okozza, hogy a lágy szájpadlás részben elzárja a kifelé áramló levegő útját. Ez pedig leggyakrabban akkor fordul elő, amikor a hátunkon fekszünk, és a szánk nyitva van. Ha tehát valahogyan el tudnánk érni, hogy a szánk csukva maradjon, a horkolástól is megszabadulhatunk. Innentől már csak a háziak kreativitásán és elszántságán múlik, ragtapasszal, szigetelőszalaggal vagy mással akadályozzák meg, hogy az alvó szája kinyíljon. 

Erre kapható a horkolásgátló állpánt, ami azért lényegesebben kényelmes megoldás...

Repülőzokni. 

Magyarul kompressziós zokni. Egy nemrégiben publikált vizsgálat eredményei szerint a hosszú repülőutakon a mélyvénás trombózis megelőzésére használt zoknik hatásosak lehetnek az obstruktív alvási apnoe (OSA) szindróma kezelésében is. Az OSA összefüggésben áll a horkolással; csak Nagy-Britanniában körülbelül 3 millió embert érint. A szoros zokni megakadályozza, hogy a nap folyamán az alsó végtagokban összegyűljön a víz. Ez a folyadék aztán az éjszaka folyamán, amikor fekszünk, a nyaki tájék felé húzódik, ami súlyosbítja a horkolást. A vizsgálat azt mutatta ki, hogy azok, akik napközben repülőzoknit hordanak, az éjszaka folyamán kevésbé szenvednek az OSA tüneteitől. 

Aki azonban már alvási apnoétól szenved, az ha lehet ne próbálkozzon mindenféle zoknikkal, vagy bármilyen egyéb évszázados házi praktikával. Az haladéktalanul menjen el egy alváscentrumba és vizsgáltassa ki magát. 

Ciccegés.

Ez a módszer az, amelyik tényleg rendkívül hatékony. A lényege, hogy amikor a horkoló ember elkezdi húzni a lóbőrt, akkor bárki, aki hallótávolságban tartózkodik, az elkezd hangosan ciccegni. Vagy sziszegni. Ha lehet, akkor a horkoló fülébe. Aki erre felriad és oldalra fordul. Vagy egy önkéntelen mozdulattal a fejéhez kap, ezáltal jól orrba vágja a ciccegőt. Aki nem elég, hogy nem tud aludni a horkolástól, még kap is egyet a fejére. 

Tehát elég változatos házilagos lehetőségek vannak horkolás ellen. Ha azonban javasolhatom, akkor keressék fel a www.horkoshop.hu weboldalt és válasszák ki a legmegfelelőbb horkolásgátló eszközt.