Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Horkolás és túlsúly

2018.01.16

A horkolás egyik leggyakoribb kiváltó oka a túlsúly. 

Az elhízás szinte biztosan elősegíti a horkolási hajlamot. Ez tény, mondaná Micimackó. A felesleges zsírréteg ugyanis nemcsak a testünk különböző részein és a bőrünk alatt rakódik le, hanem a garatizomzat és a garatnyálkahártya között is.  A megvastagodott nyak, toka szintén szűkíti a levegőjáratokat. A túlsúlyos emberek többnyire keveset, vagy szinte semmit sem mozognak, így izomzatuk egyébként is ernyedtebb, gyöngébb, ezáltal a szöveteik a kívánatosnál petyhüdtebbek lesznek.

A horkolás és az elhízás közötti összefüggés nyilvánvaló, ezért aki horkol és túlsúlyos, annak az első és a legfontosabb teendő: meg kell szabadulnia a felesleges kilóktól. A fogyás még a súlyos alvási apnoéban szenvedők panaszait is megszüntetheti, de csökkenteni biztosan csökkenti. A fogyás egyéb, egészségre gyakorolt jótékony hatásáról ne is beszéljünk. (Pl. cukorbetegség, magas vérnyomás, ízületi fájdalmak, stb.) 

A horkolás sajnos a hízás folyamatában is részt vesz. Az alvás húsz-harminc százaléka ugyanis a mély-alvás, és ilyenkor termelődik a növekedési hormon, melynek jelentős a zsírégető hatása. Ha alvásunk romlik, azonos kalória-bevitel és azonos életmód mellett hízni fogunk! Már a részleges fogyás is javíthatja az alvás közbeni légzést, ugyanis ekkor a garat átmérője nő. 

És most szinte hallom, amint a kedves olvasó felsóhajt és azt mondja: "De hiszen alig eszem valamit, hát ugye éhen mégse halhatok, de mégsem fogyok semmit." Vagy ezt: "A hormonjaim miatt nem tudok fogyni, most mit csináljak?" És ezt: "Nem tudok koplalni, nekem ennem kell!"

Van egy rossz hírem. Az első lépés ugyanis az kell legyen, hogy ne kamuzzanak saját maguknak. Másokat bátran hülyének nézhetünk, de önmagunkat talán ne próbáljuk meg átvágni. Aki többet eszik, mint amennyi táplálékra szüksége van, és nem mozog hozzá semmit, az bizony hízik. Először kipárnázódik, majd gömbölyödik, végül szimplán elkezd dagadni. Ha pedig hízik, akkor szép kis hájacskát növeszt itt is, ott is, mindenhol. Tokától bokáig dagadt lesz. Tehát olyan nincs, hogy alig eszem, mégis hízom. És olyan sincs, hogy a hormonjaim... ez csak önámítás. Ha baj van a hormonokkal, attól valóban lehet hízni. De csak addig, amíg el nem ballagunk az orvoshoz, kivizsgáltatjuk magunkat, megkapjuk a gyógyszert és a jótanácsokat. Innentől kezdve pedig ha tovább hízunk, vagy nem fogyunk, akkor ámítjuk magunkat, és bizony szeretünk kövérek lenni. 

Álljanak a tükör elé anyaszült meztelenül és nézzenek rá arra akit ott szemben látnak. Majd gondolkodjanak el rajta, hogy azt, akit ott látnak, vajon elhívnák-e egy romantikus randira. Megnéznék-e a strandon fürdőruhában? (És nem azért, hogy atyaég milyen hájas, miért nem sátorlapot vett magára...) Elkezdene-e tőle dobogni a szívük? Ha nem, akkor jöhet a folytatás. A második lépés. 

A második lépés, hogy ballagjanak el a rendelőbe és kérjenek a háziorvostól egy pajzsmirigy vizsgálattal kibővített laborvizsgálatot. Na, ez nem fog hazudni. De lehetőleg az eredménnyel ballagjanak is vissza a doktorhoz. Ne sumákolják el. 

A harmadik lépés, hogy azonnal kezdjék el a jelenlegi ételadagok maximum a felét enni, lassan, jól megrágva az ételt. Este hat után már nem kell falatozni, de ha végképp úgy érzik, hogy megvívnának a hűtővel, akkor először inkább egy alma-sárgarépa kombót próbáljanak ki. Hátha mégse a hűtő győz. 

Lefekvés előtt tartózkodjanak a nagy mennyiségű, különösen a fehérjékben gazdag ételek fogyasztásától. Ilyenkor a megterhelt szervezet izomzata jobban ellazul, a mélyebb alvás során a garat szöveteiben vibráció, majd összezáródás jöhet létre. Vagyis horkolni fognak. 

Ezután olvassanak utána annak, hogy mi az a glikémiás index, mi a teljes kiőrlésű, miért kell legalább két liter vizet inni naponta, mit jelent az ételek szénhidráttartalma, mi az a kalória, stb.  

Nagyon fontos, hogy lehetőleg ne rohanjanak azonnal edzőterembe hat tonnás súlyokat emelgetni! Azzal legalább is generálnak egy pofás kis izomlázat, megutálják a mozgást, fogyni nem fognak, csak izmosodni, így egy hét után abba fogják hagyni a francba az egészet. 

Kezdjenek el inkább gyalogolni. Fedezzék fel, hogy van lábuk. Nem, nem az a négy kerek valami az autó alján. Nem. A láb. Ami a felsőtest alsó folytatása a csípő alatt. És nem andalogni, lötyögni, hanem szépen, tempósan gyalogolni. Legyen a cél napi négyezer gyors lépés megtétele. Nem sok az! A  liftet nyugodtan felejtsék el, használják bátran a lépcsőt. Nem harap. A gyaloglásba az is beleszámít, ha egy megállót (nagyvárosiak) nem villamosoznak, hanem legyalogolnak. A boltba is el lehet menni a két szép lábunkon. Sőt, az iskolába is a gyerek elé. Neki sem árt a mozgás, ráadásul akár beszélgetni is lehet hazafelé. Meg mókázni.  

És kezdjenek el állkapocs izomzat erősítő gyakorlatokat végezni. Rövidesen feltöltök majd ilyen videókat, de addig tessék bátran naponta három alkalommal öt percig "szirénázni", vagyis áóáóáó hangokat kiadni minél jobban artikulálva. A család először majd jót röhög, de eljön az idő, amikor lábujjhegyen settenkednek a hálószoba felé, hogy "Te sem hallod?". 

https://horkoshop.hu/spd/hsz001/horkolasgatlo-szajbetet

Szóval tessék bátran elkezdeni mozogni, kevesebbet enni, és másféle ételeket fogyasztani. Amennyi idő alatt felhíztak a jelenlegi súlyukra, nos ha annak a fele ideje alatt dobják le a túlsúlyt, akkor az nem is jön majd vissza. 

Hajrá!