Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Alvási apnoé

2018.01.23

Alvási apnoé (OSA) légzésszünet.

Külön fejezetet érdemel egy nagyon gyakori jelenség, amely komoly egészségügyi károsodáshoz vezethet. Az éjszakai alvás közben erős horkolással, sőt fuldoklással, a horkolások között hosszú légzésszünetekkel járó betegségről van szó.

Az apnoé (légzésszünet) során az elernyedt garatizmok olyan közel kerülnek egymáshoz, hogy gyakorlatilag összetapadnak, a mélyen alvó ember nem jut levegőhöz ez által az összetapadás előtti egyenletes horkolás megszűnik, a vér oxigénnel való telítettsége pedig hirtelen csökken. Több erőlködő mellkasi mozgás után végül egy nagy horkantás kíséretében a garatfalak szétnyílnak, és az oxigénellátás normalizálódik. Rendszerint ilyenkor a beteg felébred. Súlyos esetben egyetlen éjszaka alatt ez akár többször is megismétlődhet.

Ilyenkor az érintett napközben kialvatlan, fáradt, mivel szinte sosem tudja rendesen kialudni magát, hiszen az alvási fázisai felborulnak. Következésképp napközben aluszékonnyá válik, koncentrálóképessége romlik, ráadásul a legváratlanabb helyzetekben is képes lehet elaludni. A hosszú, hónapokon, vagy akár éveken át fennálló éjszakai oxigénhiány súlyos agyi, szív- és keringési zavarokat okozhat, gyakori szövődmény a magas vérnyomás is.

A problémát az egyéni alkati adottságokon kívül (szűkebb garat, hátrább ugró állkapocs) a jelentős súlytöbblet is okozza, hiszen mint már korábbi írásunkban említettük, az elhízás szűkíti a légutak átjárhatóságát.

Van segítség? 

A horkolás és az elhízás közötti összefüggés nyilvánvaló, ezért a legfontosabb teendő: a megszabadulni a felesleges kilóktól, ami még a súlyos alvási apnoéban szenvedők panaszait is megszüntetheti. A dohányzás abbahagyásával elkerülhetjük a nyálkahártyák duzzadását, ezért érdemes lemondanunk e káros szenvedélyről is. Lefekvés előtt tartózkodjunk a nagy mennyiségű, különösen a fehérjékben gazdag ételek fogyasztásától, amik jelentősen megterhelik a pihenésre vágyó szervezetet. Az alkohol és a nyugtatók, altatók szintén az izomtónus csökkenését váltják ki, és mélyebb alváshoz vezetnek. Emiatt különösen nehéz felébredni a légzésszünetekre, így a tartós oxigénhiány akár nagyobb károsodást is okozhat. A rendszeres testedzés nemcsak a fogyást segíti elő, hanem fokozza az izomzat stabilitását is.

Mivel rengeteg embert érint a probléma, a horkolás megszüntetésére szolgáló eszközök és trükkök igen széles körben váltanak ki érdeklődést. Egy biztos, mivel nem vagyunk egyformák a számtalan lehetséges megoldás nem minden esetben hoz mindenki számára sikert, viszont mindenképpen érdemes kísérletezni és mielőbb megtalálni a legjobb személyre szabható kelléket és megoldást, hogy nyugodtan álomra hajthassuk, és mindenki álomra hajthassa a fejét a környezetünkben.